Derdebetalersregeling: de doos van Pandora?

20 mrt 2015

De laatste dagen is de discussie rond de derdebetalersregeling weer volop losgebarsten. In de hevigheid van de discussie worden daarbij jammer genoeg een aantal elementen (bewust?) doorheen gehaald die niets met de huidige regelgeving te maken hebben. Alliantie Artsenbelang - Domus Medica (AADM) zet de zaken terug op een rij en kiest voor pragmatische oplossingen.

De verplichting voor de sociale derdebetalersregeling die ingaat vanaf 1 juli 2015, geldt enkel voor de patiënten met verhoogde tegemoetkoming en enkel voor de consultaties (niet voor de huisbezoeken).

Voor alle andere gevallen zal de vraag van de huisartsen gehonoreerd worden en komt er mede op aandringen van AADM een volledige keuzevrijheid voor de huisarts om de derdebetalersregeling toe te passen of niet (in geval van elektronische facturatie); de huidige verboden worden afgeschaft.

Toegankelijke gezondheidszorg: een prioriteit voor AADM

Deze maatregel is een regeringsbeslissing die de toegankelijkheid van de zorg voor kansarme patiënten moet verhogen.

De enquête in Artsenkrant bewees dat, hoewel vele huisartsen deze sociale reflex wel bezitten, toch een aantal kansarme patiënten geen gebruik kunnen maken van de derdebetalersregeling. Omwille van de onwil van sommige artsensyndicaten om hiervoor een oplossing te vinden, heeft de regering besloten om deze maatregel op te leggen. Het is begrijpelijk dat de regering het onaanvaardbaar vindt dat kansarme patiënten hun zorg moeten uitstellen omwille van financiële problemen.

Het is evenwel niet de taak van de huisarts om de maatschappelijk assistent van iedere patiënt te zijn en een financiële doorlichting van zijn of haar patiënten uit te voeren. Een uniform systeem om patiënten met financiële nood te detecteren is dus noodzakelijk. Hoewel er in het systeem van de verhoogde tegemoetkoming nog tekortkomingen (en misbruiken) zijn, is er op dit moment geen beter systeem. AADM dringt wel aan op een zeer snelle remediëring, waarbij de opmerkingen van de huisartsen ter harte worden genomen.

De invoering van deze verplichte sociale derdebetaler zal een eerste shift van middelen van de tweede naar de eerste lijn met zich meebrengen. Het budget huisartsgeneeskunde zal hierdoor met 51,3 miljoen euro stijgen!

Kansarme patiënten voor wie de derdebetalersregeling niet werd toegepast, gingen met hun klachten soms naar de spoed of stelden de zorg uit, waardoor zij uiteindelijk met een complexere zorg in de tweede lijn terechtkwamen. Hier wordt nu een halt aan toegeroepen.

AADM vraagt betere modaliteiten

Voor AADM is een kwaliteitsvolle en toegankelijke gezondheidszorg voor iedereen altijd een primordiaal uitgangspunt. Wij hebben begrip voor de beslissing die de regering genomen heeft, maar zullen er wel voor zorgen dat dit voor de huisartsen op de meest efficiënte, vlotte en eenvoudige manier uitgewerkt wordt.
AADM heeft daarom in een brief aan het Riziv gevraagd om de modaliteiten voor de invoering van de verplichte sociale derdebetaler te verbeteren.

AADM pleit voor:

  • initieel een dubbel gebruik van elektronische en manuele facturatie
  • een strikte opvolging om alle IT-problemen bij elektronische facturatie in kaart te brengen en op te lossen
  • een uniform en eenvoudig systeem van uitbetalingen door de verzekeringsinstellingen uit te werken
  • een uitbetalingstermijn van in aanvang ten hoogste 14 dagen (het moet op termijn nog veel sneller kunnen) met een automatische toepassing van verhoogde verwijlinteresten bij laattijdige betaling
  • incentives om de elektronische facturatie te bevorderen
  • op termijn pleit AADM voor de rechtstreekse inning van de remgelden door de verzekeringsinstellingen

AADM wil zo een dubbel doel te bereiken: een toegankelijkere én een administratief eenvoudigere eerste lijn.

Maaike Van Overloop
Voorzitter Domus Medica
Gemandateerde AADM Medicomut

Roel Van Giel
Ondervoorzitter Domus Medica
Gemandateerde AADM Medicomut