Via het meldpunt derdebetalersregeling (dbr@domusmedica.be) kreeg Domus Medica de voorbije weken duidelijke signalen dat de elektronische facturatie niet optimaal verloopt. Dit werd aangekaart bij het Riziv. Op onze vraag zal nu een overleg met de mutualiteiten en de softwarebedrijven plaatsvinden. Domus Medica heeft hiervoor duidelijke eisen én constructieve voorstellen.
Om de verplichte derdebetalersregeling voor patiënten met een verhoogde tegemoetkoming uit te voeren hebben we steeds herhaald dat een performante elektronische facturatie via MyCareNet noodzakelijk is. De signalen vanuit het werkveld wijzen echter op verschillende pijnpunten.
Deze pijnpunten werden aangekaart bij het Riziv. Op onze vraag wordt binnenkort een overleg met de mutualiteiten en de softwarebedrijven georganiseerd, waarop Domus Medica volgende eisen en voorstellen zal voorleggen:
1) Controle van de betalingen van derdebetalersregeling van de verzekeringsinstelling aan de huisarts mag geen administratieve overlast voor de huisarts inhouden.
Op dit moment geeft geen enkele verzekeringsinstelling de naam van de patiënt door wanneer een betaling via eFac op de rekening van de huisarts wordt gestort. Het is voor de huisarts bijna onmogelijk om na te gaan voor welke patiënt en consultatie de verzekeringsinstelling een bedrag stort.
Domus Medica stelt minimale informatie door de verzekeringsinstelling voor:
- een eenduidige identificatie van de betalende mutualiteit op de bankuittreksels is noodzakelijk (een eenduidige benaming met identificatienummer afdeling en landsbond);
- verplichte vermelding van de factuurreferentie van de arts in het rapporteringsverslag en op het bankuittreksel;
- beschikbaarheid van een maandelijks overzicht per mutualiteit, dat in het EMD van de huisarts geïntegreerd kan worden: naam van de patiënt, INSZ-nummer, datum van betaling en datum van prestatie;
- een overzicht per betaling;
- vermelding van de notie chronische zieke en palliatief in de verzekerbaarheidsgegevens in MyCarenet;
- overzicht op het einde van het jaar per mutualiteit voor de boekhouding van de huisarts;
- communicatiemogelijkheid met de verzekeringsinstelling voor melding van problemen en reply voor betwistingen.
Daarnaast moet het voor de huisarts mogelijk zijn om de status van de facturatie te kunnen volgen in zijn medisch programma.
MyCareNet en de softwarevendors moeten samen een dashboard ontwikkelen waar de huisarts gebruiksvriendelijk kan raadplegen voor welke patiënten facturen verzonden zijn, welke nog verstuurd moeten worden, de datum van verzending, het referentienummer en zendnummer, de begunstigde arts en het bedrag en de status (geaccepteerd, geweigerd of betaald + betalingsdatum).
2) Patiënten van een groepspraktijk
Groepspraktijken zijn een realiteit in onze gezondheidszorg. Patiënten die ervoor kiezen om hun GMD af te sluiten in een groepspraktijk, zijn niet gebonden aan één arts binnen de groepspraktijk. Het kan onmogelijk zijn dat binnen een groepspraktijk bij de ene huisarts €1 wordt aangerekend en bij de andere huisarts binnen dezelfde groepspraktijk €1,5.
3) Effectiviteit en efficiëntie van het proces
Het doel van de verplichte derdebetalersregeling voor patiënten met een verhoogde tegemoetkoming is de toegankelijkheid van de eerste lijn te verhogen. Elektronische facturatie zou hier efficiëntiewinst voor de huisarts moeten betekenen. Wanneer de essentiële data correct zijn ingegeven via eTar en eFac, moeten de zending en uitbetaling vlot verlopen en niet onnodig vertraagd worden door verschillende nutteloze foutmeldingen.
OproepOm verdere pijnpunten aan te kaarten op het vooropgestelde overleg vragen we aan alle huisartsen om hun concrete problemen met de mutualiteiten en hun medische software op vlak van elektronische facturatie door te zenden naar DBR@domusmedica.be voor 20 november 2015. Vanuit Domus Medica zullen we de signalen vanuit het werkveld voorleggen en aanpassingen eisen tegen een realistische deadline. |