Een onderzoek van Test-Aankoop zet grote vraagtekens bij de manier waarop online-apotheken in ons land te werk gaan.

Tussen 1 en 15 september nam consumentenorganisatie Test-Aankoop vijftig online-apotheken onder de loep. Dat is ongeveer een derde van de circa 150 online-apotheken die bij het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten geregistreerd zijn. Bij 35 van deze online-apotheken gaat het om een reservatiesysteem waarbij de patiënt de geneesmiddelen zelf dient op te halen in de apotheek. Test-Aankoop focuste zich in de enquête echter op de online-apotheken die wel aan huis leveren.

Correcte farmaceutische zorg houdt in dat de apotheker de patiënt informeert en adviseert over een rationeel en correct gebruik van geneesmiddelen en andere gezondheidsproducten. Daarom verwacht Test-Aankoop dat er op de website van een online-apotheek een foto staat van het product aangevuld met de bijsluiter en informatie over waarvoor het geneesmiddel dient, hoe het moet worden ingenomen, wat de bijwerkingen zijn, wanneer je het niet mag gebruiken en hoe lang het gebruikt moet worden. Wanneer het geneesmiddel geleverd wordt, moet het vergezeld zijn van dezelfde informatie. De consumentenorganisatie verwacht tevens dat de patiënt op de website zijn leeftijd, geslacht en eventuele aandoeningen kan aangeven.

Test-Aankoop deed twee bestellingen: tien ontzwellende neussprays en Spidifen (ibuprofen) 400 mg in combinatie met Omnibionta Pronatal. Voor de neussprays kreeg een online-apotheek vijf sterren wanneer ze maximaal drie neussprays afleverde en vermeldde dat de neusspray niet langer dan vijf dagen mag worden gebruikt. Drie sterren waren er voor apotheken die maximaal drie neussprays afleverden, maar geen informatie gaven over het correcte gebruik. Internetapotheken die vijf tot tien neussprays opstuurden, kregen één ster. Bij de tweede bestelling kreeg een apotheek vijf sterren wanneer er een waarschuwing bij was dat ibuprofen niet tijdens een zwangerschap mag worden ingenomen. Leverde de apotheek beide producten af zonder waarschuwing, dan leverde dat slechts één ster V op.

Slechts één apotheek scoorde vijf sterren en vier apotheken vier sterren. Acht online-apotheken haalden amper één ster. Naast de puur medische kwaliteit van de zorgverlening telden ook klantvriendelijkheid (gratis levering, bescherming van de persoons- en betalingsgegevens) mee in de uiteindelijke score. De farmaceutische zorg woog met 70% wel het zwaarst door.

Filip-nieuwskijker

Filip Ceulemans
volgt voor u de actualiteit op.

Ander nieuws

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4