3-daagse opleiding 'Oplossingsgericht werken rond stressgerelateerde problematieken'

08 jun
Datum
8 juni 2019 09:30 – 17:00Toevoegen aan kalender 2019-06-08 07:30:00 2019-06-08 15:00:00 Title Description Location Domus Medica jarne@3sign.com Europe/Brussels public
Organisator
In samenwerking met Domus Medica
Adres

Stresslabo
Jan van der Vorstlaan 22
3040 Loonbeek
België

bekijk in Google Maps
Prijs
€450 voor driedaagse opleiding of €165 per dag
Accreditatie
In aanvraag
Inschrijven voor deze activiteit

OPLOSSINGSGERICHT ?

Het Oplossingsgericht werken is bewezen efficiënt. Het wordt ook korte therapie genoemd, omdat het cliënten op kortere tijd van hun problemen afhelpt. De grondleggers (Insoo Kim Berg, Steve De Shazer, Luc Isebaert) zochten naar een efficiënte therapievorm die de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg aanzienlijk kon doen verkorten.

Deze 3-daagse opleiding leert artsen vooral de juiste vragen stellen. Hierdoor leert de patiënt zelf zijn problemen op te lossen. Dit verhoogt uiteraard de zelfredzaamheid van de patiënt die dan minder appel doet op de huisarts. Het helpt ook om burnout bij de huisarts te voorkomen. Het Oplossingsgericht werken leert weerstanden tegen veranderingen te vermijden of nuttig aan te wenden (zoals judo), waardoor de huisarts frustraties, irritaties en stress bij zichzelf vermindert. We leren een respectvolle, positief stimulerende vorm van met patiënten omgaan, die het leven van arts en patiënt aangenamer en gemakkelijker maakt.

We leren het verschil tussen oplossingsgericht en probleemgericht werken: bij oplossingsgericht werken wordt de nadruk gelegd op de capaciteiten van de patiënt en wat er reeds goed gaat. Hierdoor creëert men hoop en zelfvertrouwen. We bepalen een haalbaar doel, we focussen op de gewenste toekomst, niet zozeer op wat is misgegaan in het verleden (althans niet in eerste instantie).

Bij de cursus hoort ook een gereedschapskist met handige technieken (relaxatietechnieken, piekerstop technieken, technieken bij angst en depressie) bruikbaar voor de huisarts. Ook psychoeducatie mag niet ontbreken. Tijdens de driedaagse opleiding leert u:

  • een goed contact leggen met de patiënt en de arts-patiënt relatie verbeteren.
  • stress, burnout, depressie en psychosomatische klachten beter herkennen.
  • psychoeducatie bij stress, burnout, depressie geven.
  • bepalen wanneer u welke vragen stelt of welke interventies doet.
  • het doel van het gesprek en van de behandeling bepalen: wat wilt de patiënt bereiken met de gesprekken?
  • de patiënt zijn eigen oplossingen laten vinden.
  • eenvoudige piekerstopoefeningen en relaxatieoefeningen aanleren.
  • enkele principes en oefeningen uit de Mindfulness kennen en ervaren.
  • kleine, haalbare stappen maken, waardoor de kans op succes fel verhoogt.
  • vooruitgang bevestigen waardoor hoop op succes en zelfvertrouwen toeneemt.
  • de evolutie monitoren en gesprekken evalueren.
  • Eenvoudige huiswerkopdrachten geven.
  • focussen op wat goed gaat, krachten, successen: wat aandacht krijgt groeit.

Deze interventies worden stapsgewijze aangeleerd en ingeoefend tijdens de 3 dagen. Daarom is het aan te raden de 3 dagen te volgen, tenzij u al vroegere opleidingen hebt meegemaakt.

ONZE WERKMETHODE

  • Kleine groepen, waardoor interactief kan gewerkt worden.
  • Er wordt gewerkt met video /life demonstraties.
  • De principes worden in subgroepjes ingeoefend.
  • Afwisseling theorie/ casuïstiek/ dynamische relaxatie.

LESGEVERS:

Dr Anne-Marie Frisque - Als arts (KU Leuven) en psycho-therapeute houdt dr. Anne-Marie Frisque zich sinds meer dan 20 jaar intensief bezig met het begeleiden van mensen in een stress- en spanningssituaties. Zij is de oprichter van het Stresslabo.
Zij begon haar loopbaan als huisarts, en merkte toen dat heel veel mensen bij de huisarts aanklopten met psychosomatische klachten. Na de symptomatische behandeling van migraine, maagzweer, hyperventilatie,…kwamen de klachten steeds terug, of kwamen er weer andere stressgerelateerde klachten. Om deze klachten meer oorzakelijk en ook niet medicamenteus te kunnen behandelen volgde zij verschillende bijkomende opleidingen zoals Ericksoniaanse Therapie, Systeemtherapie,... Haar sterkste punt is zeker haar oplossingsgerichte aanpak. Ze volgde hiervoor de 4-jarige opleiding Oplossingsgerichte Cognitieve Systeemtherapie aan het Korzybski instituut in Brugge. ( dr L. Isebaert, L. Cauffman, dr M. Lefevere de ten Hove).

Voor de universiteit Hasselt verzorgt zij de cursus Zelfmanagement van de Postgraduaat Studie Relatie en Communicatie. Zij is ook auteur van “De Kracht van Stress” Uitgeverij Witsand 2011

Sabine Janssens - is afgestudeerd als master in de klinische psychologie aan de VUB. Zij behaalde ook het postgraduaat ‘Oplossingsgerichte Cognitieve en Systemische therapie en begeleiding’ aan het Korzybski instituut in Antwerpen. Sabine heeft veel aandacht voor het lichamelijk aspect van klachten. Zij leert cliënten diverse ontspanningstechnieken: Jacobsen relaxatie, bodyscan, yoga technieken die wetenschappelijk verantwoord zijn. Sabine is therapeut en trainer bij het Stresslabo.

Véronique Philips - is therapeut en trainer bij Stresslabo. Veronique behaalde ook het postgraduaat ‘Oplossingsgerichte Cognitieve en Systemische therapie en begeleiding’ aan het Korzybski Instituut en specialiseert zich momenteel in somatische psychotherapie. Zij is ook loopbaancoach (bij het erkende loopbaancentrum Make me Fly!) en geeft trainingen oplossingsgericht coachen/werken voor bedrijven bij Ilfaro.

DAG 1: “LICHT OP DEPRESSIE”

SITUERING

Depressie komt frequent voor: 10 à 15 % van de bevolking lijdt eronder. Het helpen van depressieve patiënten is dikwijls uitputtend. De arts leert door middel van het oplossingsgericht werken met minder inspanning grote veranderingen bij patiënten teweeg te brengen. Hoe kan de patiënt weer leren genieten van elke dag? Hoe kunnen we ‘praten en pillen’ efficiënt combineren en de ‘compliance’ verbeteren? Hoe de depressie lichter maken voor de patiënt en de therapie lichter maken voor de huisarts?

INHOUD

U leert de basisprincipes van oplossingsgericht werken kennen. Er wordt gewerkt met video en life demonstraties. De principes worden in subgroepjes ingeoefend.

Afwisseling theorie/casuïstiek gericht ook op een effectieve aanpak kennen van psychosociale problemen.

Een depressieve patiënt wilt wel veranderen, maar denkt dat hij dat niet kan. Hij heeft een niet werkbare hulpvraag. We leren hoe we de patiënt terug hoop geven op verbetering, want bij depressie doet hoop letterlijk leven.

Datum: zaterdag 11 mei van 9u30 tot 17u

Accreditatering in aanvraag

DAG 2: “DE KRACHT VAN STRESS”

Dank zij stress konden onze voorouders overleven. Kortdurende stress kan een positieve kracht zijn. In onze huidige maatschappij is langdurige stress echter een grote oorzaak van ziekte. Steeds meer mensen kampen met burnout, die kan evolueren tot chronische vermoeidheid of depressie.

INHOUD

U kan het geluk en de gezondheid van uw patiënten aanzienlijk verbeteren door hen psychoeducatie te geven en een aantal stressmanagementtechnieken aan te leren, en dit volgens de oplossingsgerichte flowchart.

1. Psychoeducatie: Dit is een belangrijke stap om patiënten te motiveren om iets aan hun problemen te doen en om hen hoop te geven dat het probleem opgelost kan worden.

  • Hoe ontstaat stress? Wat gebeurt er in ons lichaam bij stress. Hoe kunnen wij dit beïnvloeden?
  • Wat is de relatie tussen stress en burn-out, tussen stress en angst?
  • Stresssignalen tijdig leren herkennen en gebruiken als een waarschuwing die ons helpt te stoppen en erger te voorkomen en onze levenswijze helpt te veranderen.
  • Waarom burnout voorkomen? Het voorkomt lange arbeidsongeschiktheid en veel ellende. Tijdig herkennen en handelen maakt enorm verschil in prognose.

2. Stressmanagementtechnieken:

  • Timemanagement. Zorgen voor een goede work/life balance.
  • Leren ontspannen via eenvoudige ademhaling- en ontspanningstechnieken, leren pauzes inlassen.
  • Techniek om te stoppen met piekeren.
  • Technieken om te leren anders te denken: Cognitieve herstructurering.

3. En enkele basisprincipes uit de oplossingsgerichte therapie worden herhaald en uitgediept.

Er wordt gewerkt met video /life demonstraties. De afwisseling theorie/ casuïstiek is ook gericht op een effectieve aanpak van psychosociale problemen.

Accreditering in aanvraag

Datum: zaterdag 25 mei van 9u30 tot 17u

DAG 3: “IN DE FLOW VAN OPLOSSINGEN”

DE BRUGSE FLOWCHART

De “Brugse flowchart” (L. Isebaert, M. Lefevere de ten Hove) is een handig kompas om te weten welke interventies u wanneer mag gebruiken. Het helpt u de juiste vragen te stellen en in te schatten hoe de arts-patiënt relatie is. Het goed gebruik van dit kompas voorkomt dat de patiënt ontmoedigd geraakt of afhaakt. Want als u een patiënt iets wilt laten doen waar hij het nut niet van inziet, zal hij afhaken.

  • De patiënt heeft geen hulpvraag. In dit geval ziet de patiënt de noodzaak niet om te veranderen, vb om te stoppen met drinken, roken,… We leren interventies, vragen om een hulpvraag te creëren. Bij voorbeeld door psychoeducatie, uitleg geven waarom hij dit best doet aan de hand van medische gegevens.
  • De patiënt heeft geen werkbare hulpvraag. We leren mogelijke interventies om de hulpvraag meer werkbaar te maken. Bij voorbeeld bij angst en depressie: een depressieve patiënt wil wel veranderen, maar denkt dat hij dat niet kan. Hij heeft een niet werkbare hulpvraag. We leren hoe we de patiënt terug hoop geven op verbetering, want bij depressie doet hoop letterlijk leven.
  • Patiënt heeft een werkbare hulpvraag. Dan is het mogelijk om ontspanningstechnieken, technieken om te stoppen met piekeren,… aan te leren, om advies te geven. Bij voorbeeld: Een patiënt zegt u “Ik heb slaapproblemen en ik wil geen medicatie. Leer mij iets anders om in te slapen”. Dit gaat het snelst.

We leren de Brugse flowchart beter te gebruiken en de gepaste interventies te gebruiken met oefeningen en eigen casuïstiek.

  • Wat doen we bij het eerste gesprek?
  • Hoe zien opvolggesprekken er uit?
  • Structuur van een oplossingsgericht gesprek.
  • En hoe evalueren wij patiënt en arts?

Accreditatie in aanvraag

Datum: zaterdag 8 juni van 9u30 tot 17u

PRAKTISCHE INFO

Lesgevers: Dr. Anne-Marie Frisque, huisarts en oplossingsgericht psychotherapeut, en Sabine Janssens, klinisch psycholoog en oplossingsgericht psychotherapeut

Plaats: Stresslabo, Jan van der Vorstlaan 22 te 3040 Loonbeek (nabij Leuven)

Data driedaagse opleiding:

  • Dag 1: Licht op depressie: zaterdag 11 mei 2019 van 9u30 tot 17u
  • Dag 2: De kracht van stress: zaterdag 25 mei 2019 van 9u30 tot 17u
  • Dag 3: In de flow van oplossingen: zaterdag 8 juni van 9u30 tot 17u

Doelpubliek: huisartsen, arbeidsgeneesheren, psychologen

Meenemen: schrijfgerief, gemakkelijke kledij

Inschrijven via info@stresslabo.be

De opleiding kan in zijn geheel of per dag gevolgd worden

  • De volledige opleiding kost 450 euro inbegrepen broodmaaltijd, koffiepauzes, het boek “De kracht van stress”, documentatiemap.
  • Kostprijs bij inschrijving voor de volledige opleiding voor 7 april : 400 euro inbegrepen broodmaaltijd, koffiepauzes, het boek “De kracht van stress”, documentatiemap.
  • Kostprijs per aparte dag: 165 euro inbegrepen broodmaaltijd en koffiepauzes en documentatiemap. Boek te koop aan verminderd tarief.