Kan je een afspraak met een patiënt weigeren als die een GMD heeft bij een andere arts?

Steeds meer patiënten gebruiken het online-agendasysteem om een afspraak te maken bij de huisarts. Patiënten kunnen dit niet alleen bij hun GMD-houdende huisarts, maar vaak ook bij andere huisartsen.

De Nationale Raad van de Orde der artsen heeft in een recent advies onderzocht of een huisarts een patiënt waarvan het GMD door een andere huisarts wordt beheerd mag weigeren indien de afspraak wordt geboekt louter om persoonlijke organisatorische redenen van de patiënt 

  1. De patiënt heeft het recht op vrije keuze van de arts en recht op wijziging van deze keuze
    Wanneer het online-agendasysteem ook openstaat voor niet GMD-patiënten, dan kan de huisarts niet altijd weten waarom een patiënt op consultatie komt. De redenen kunnen verschillend en gerechtvaardigd zijn bijvoorbeeld: het vragen van een second opinion. De huisarts kan een patiënt dus niet weigeren omwille van het feit dat het GMD wordt beheerd door een andere huisarts.
  2. Op de huisarts rusten verschillende wettelijke en deontologische verplichtingen
    • De wettelijke hulpverleningsplicht bij hoogdringende pathologie;
    • Het verzekeren van de continuïteit van zorg. De GMD-houdende huisarts moet zijn praktijk zo organiseren dat hij kan voldoen aan zijn verplichting van zorgcontinuïteit en GMD-patiënten binnen een redelijke termijn ontvangen;
    • Het vervangen van verhinderde collega’s;
    • De deelname aan de medische permanentie;
    • Enzovoort...        

Anderzijds heeft de huisarts aandacht en zorg voor zijn eigen gezondheid en streeft hij naar een evenwicht tussen beroepsactiviteiten en zijn privéleven.
Indien de reden van de patiënt om bij een andere huisarts een afspraak te maken puur organisatorisch is, omdat de GMD-houdende huisarts binnen een redelijk termijn een ander tijdstip voorstelt dat minder goed uitkomt voor de patiënt, kan deze eerste de patiënt weigeren.

De huisarts kan die relatie toezeggen, weigeren of beëindigen, rekening houdend met zijn wettelijke en deontologische plichten. De weigering wordt duidelijk gecommuniceerd aan de patiënt.
In die zin is het aangewezen het online-agendasysteem enkel beschikbaar te stellen voor gekende patiënten of GMD-houdende patiënten. Aan ongekende patiënten kan bijvoorbeeld worden gevraagd telefonisch contact op te nemen om de reden van consultatie voorafgaand na te vragen.

Yente Reinenbergh
Jurist

Meer nieuws